Київське міське товариство греків ім. Костянтина Іпсіланті

Немає пророку у своїй Вітчизні?

Немає пророку у своїй Вітчизні?

Сартанський грецький театр - єдиний з країн колишнього СНД, який входить в каталог театрів грецької діаспори світу, єдиний із зарубіжних театрів, який у вересні брав участь в грецькому театральному фестивалі в Афінах, і єдиний, що ставить спектаклі на давньогрецькому румейських діалекті. Нинішньої зими він готується відзначати свій десятирічний ювілей. Ймовірно, до цієї дати і, з огляду на внесок театру в відродження і збереження румейської діалекту, розвиток грецької культури, а також дружбу між Україною і Грецією, в Маріупольській міськраді було прийнято рішення підготувати документи на присвоєння театру звання народного. Але процес цей заморожений, адже, за словами його творця і керівника Марії Гайтан, в даний час театру офіційно ... не існує, а значить, затія з присвоєнням йому звання народного не більше ніж фарс.

Доля Марії

Життя Марії Георгіївни Гайтан, як і життя багатьох людей її покоління, складалося нелегко. Працювати вона почала ще школяркою - потреба змусила: батько загинув на війні, а мама виховувала трьох дітей. Марія з шістнадцяти років продавала в місцевому клубі квитки в кіно. А після закінчення школи її відправили до Харкова освоювати професію кіномеханіка. Вивчившись, дівчина повернулася в клуб і зайняла місце в кінобудці. Але хотілося вчитися далі, і вона вступила до Донецького культпросвітучилище на режисерське відділення. Після закінчення училища її призначили директором Палацу культури в Сартані. Нелегко довелося спочатку юному директору, але стало можливим реалізувати безліч цікавих задумів. Перш за все відродити ансамбль "Сартанські самоцвіти", який колись був у селищі. Репертуар "Самоцвєтів" поповнювався місцевим грецьким фольклором, який ентузіасти збирали по селах, - піснями, обрядами, танцями. Почала формуватися концертна програма, потягнулася в ансамбль молодь. Правда, в ті застійні роки незабаром на Марію Гайтан почалися гоніння "за націоналізм" з вимогою "все припинити". І колектив, і керівника мордували перевірками документів, контролем діяльності "Самоцвєтів". В результаті начальство вирішило звільнити Марію Гайтан з формулюванням "за розвал ідеологічної і культурно-виховної роботи". Правда, звільнити не вдалося - її відстояв міський відділ культури. Проте, репетиції ансамблю довелося конспірувати заняттями драматичного гуртка. Так, на напівлегальному становищі "Сартанські самоцвіти" проіснували кілька років. У 1970-му ситуація погіршилася після того, як Гайтан, обурена тим фактом, що під час всесоюзного перепису її односельці грецької національності називали себе росіянами або українцями, написала лист в "Известия", де висловила свій протест "підтасовуванням фактів". Після цього пішли виклик на бесіди в КДБ, нові гоніння, колектив довелося розпустити.

Опала тривала сім років, поки не настав 1978 року - один із найщасливіших для ансамблю. У країні почалося відродження фольклору, всі раптом зрозуміли його безцінну значимість і кинулися рятувати те, що ще збереглося в народі. У Донецьку в той рік проводили огляд фольклорних колективів, і "Самоцвіти" Марії Гайтан, всього за десять днів примудрившись відновити майже весь свій репертуар, зайняли перше місце. Настав, нарешті, їх зоряний час, а за ним постановки нових номерів, поїздки, виступи і нагороди.

Але Марія Георгіївна не звикла ні жити спокійно, ні на лаврах спочивати, і в 1985-му вона почала штурмувати нові рубежі. Так, побувавши в Сухумі, дізналася, що там в місцевих школах викладають грецьку мову. І подумалося їй: а чому б і в її рідній Сартані дітям не вивчати грецьку? Зібрала більше тисячі підписів односельців і відправилася з ними "пробивати питання в Москву на з'їзд". В результаті через час з Донецького обкому прийшло розпорядження: ввести викладання грецької мови в місцевій школі. Правда, виконане воно було лише через три роки, багато в чому завдяки наполегливості Марії Гайтан ...

Після відходу на пенсію за віком з посади директора палацу Марія Георгіївна виїхала на Кіпр, жила також у Греції, їздила до дочки до Франції. Перебуваючи за кордоном, як і раніше цікавилася грецьким рухом в Маріуполі і Сартані. У 1999-му трагічну звістку про загибель своєї вихованки, талановитої грецької співачки Тамари Каци змусило Марію Гайтан повернутися в Сартану. Біля могили Тамари вона пообіцяла залишитися в селищі і створити тут грецький театр. "Тамара знала про мою давню мрію і підтримувала цю ідею. Ми навіть намітили поставити п'єси "Жертва Авраама" і "Леонтій Хонагбей". І я зважилася", - розповідала згодом Марія Георгіївна.

Народження і становлення театру

У листопаді 1999 року вона повернулася на роботу в Будинок культури. Вивісила оголошення про набір в грецьку театральну студію. Намітила цілі і завдання. 4 січня 2000 року скликала установчі збори по створенню грецького національного театру в селищі Сартана. Збори ухвалили: створити національний грецький театр на базі міського Будинку культури ім. Тамари Каци, звернутися до державних та приватних підприємств з проханням про надання матеріальної підтримки для становлення театру.

Відкриття театру відбулося 2 грудня 2000 року прем'єрою вистави "Жертва Авраама" Сартанські рапсода Дем'яна Бгадіци (1850-1906). У постановці були задіяні актори у віці від 7 до 70 років. Вистава мала великий успіх. Вдячні глядачі стоячи аплодували артистам. Народження театру відбулося.

В театр на роботу Марія Гайтан запросила режисера-постановника С.М.Непряхіна, хормейстера, хореографа, звукорежисера, художника. Причому роботу професіоналів оплачувала з власної кишені, грошима, заробленими за час перебування за кордоном.

У червні 2002 року з виставою "Жертва Авраама" колектив брав участь у Міжнародному фестивалі античної драми "Боспорські агони" у Керчі. Сартанські самодіяльний театр тоді виступав на одній сцені з відомими театрами Москви, Петербурга, Києва, Вірменії, Німеччини, Польщі, Греції. За успішний виступ сартанцев нагородили дипломом, а на ім'я міського голови Маріуполя фонд "Босфор" передав лист подяки. Окрилена успіхом, відразу ж після повернення Марія Георгіївна стала шукати спонсорів, але всі старання були марними. Однак вона не здавалася. У театру не було коштів для існування, а вона почала працювати над сценарієм для нової п'єси, використовуючи мотиви творчості греків Приазов'я, а також твори Сартанських поетів, що відбивали події XVIII століття, коли їх предки жили в Криму. П'єсу назвала "Е Маре, Ялан Дуня". Паралельно стукала в усі двері, щоб знайти підтримку для свого дітища - від кабінетів керівництва різних підприємств до віце-президента Всесвітньої ради греків зарубіжжя Ангелоса Асланідіса. Останній пообіцяв щомісяця виділяти театру 80 доларів. І обіцянки своєї виконав. Але зрозуміло, що цих коштів було явно недостатньо.

Поїздка на історичну батьківщину

Незважаючи ні на що, грецький театр живе і творить. І, мабуть, за відданість спільній справі колектив був винагороджений - його запросили на фестиваль грецьких театрів в Грецію який проходив з 1 по 13 вересня і  в якому сартанци були єдиними іноземцями. Фестиваль проводила мерія Зографу (одного з районів Афін), наші земляки привезли з собою до Греції постановку "Переселення греків з Криму", а також п'єсу про життя греків в Криму до переселення "Е Маре, Ялан Дуня". "Вистава проходила при переповненому театрі, побудованому в давньогрецькому стилі, - розповідає Марія Георгіївна. - На концерті був присутній весь депутатський корпус Зографу за участю мера Яніса Козекоса і його заступників, а також заступник міністра закордонних справ Греції Тодорос Касіміса. І, звичайно ж, безліч наших земляків, які перебували в той час в Греції".

Сартанцям в Зографу організували чудовий прийом, поселили в затишному пансіонаті. Розробили щільний план захоплюючих екскурсій - Афіни, Дельфи, Храм Зевса і античний Олімпійський стадіон, древній Акрополь і Пелопоннес, схили Парнасу і "пуп Землі". Організацією дозвілля гостей з України курірував не тільки співробітник мерії, а й один з його заступників. На прощання в честь Сартанського театру був організований прийом.

"Протягом усіх дванадцяти днів мальовничі пейзажі і романтичні вечори відвернули нас від повсякденних турбот, - розповідає одна з актрис театру Анна Лафазан. - Гаряче сонце зігріло нас, а тепле блакитне море огорнуло своєю ласкою".

Повернення додому швидко повернуло трупу з небес на землю. До того, що викликало захоплення в Афінах, дома були байдужі. У всякому разі чиновники. Театр, як і раніше, перебивається з копійки на копійку і в такому стані готується до свого ювілею. А віддавшая десятиліття відродженню румейського діалекту і розвитку культури греків Приазов'я Марія Гайтан зараз навіть не рахується керівником театру, оскільки такого за документами взагалі не існує. А існує ... гурток театральної студії.

Свої права, а головне - інтереси і статус колективу вона намагається відстоювати вже за допомогою прокуратури - Іллічівської районної та Донецької обласної. При цьому керівник відділу культури Маріупольської міськради Костянтин Ткаленко в дивному статусі театру не бачить особливих проблем.

Невже до цього дня жива біблійна істина "немає пророка в своїй Вітчизні" та театр потрібен лише невеликій купці ентузіастів?


Заключення:

Присутній на установчих зборах краєзнавець Аркадій Проценко розповів про історію довоєнного грецького театру, який був створений в 1932 році. У трупі було 24 артиста, в основному молодь. Режисером і зав. літературною частиною був Данило Теленчі. Розвиток театру було складним, влада не приділяла належної уваги, не було костюмів, декорацій. За п'ять років існування театру змінилося п'ять директорів. У грудні 1937 року театр був закритий, а дванадцять акторів - розстріляні.

Інші новини

  • Міжнародний щорічний шахматний турнір Ради національних спільнот України
    Культура
    Вчергове Рада національних спільнот України з успіхом провела черговий Міжнародний шахматний турнір. Відкрив турнір Голова ради Ашот Дадікоєвич Аванесян. В цьому році Рада встановила достатньо високий призовий фонд для учасників Турніру. Серед учасників вже традиційно - члени ГС "Київське міське товариство греків імені Костянтина Іпсіланті". В цьому році лідером грецької команди був гросмейстер Сергій Ставрояні. Сергій не підвів своїх уболівальників і став одним із переможців турніру. Будемо тренуватися, щоб в наступному році взяти головний приз. Турнір відбувся, і самим головним здобутком сьогоднішнього дня були позитивні емоції всіх учасників змагання.
  • Відкриття виставки в КМДА, що присвячена репресованим грекам Києва
    Культура
    15 травня 2019 року в приміщенні КМДА відбулося відкриття, з нашої ініціативи, Виставки, що присвячена репресованим грекам Києва, яка була підтримана керівництвом міста, громадськими активістами, членами Комісії з реабілітації політичних репресованих, керівництвом Національного заповідника "Биківнянські могили", членами нашого Товариства. Для греків День пам'яті політичних репресованих співпадає з памятною датою - Початком геноциду греків-понтійців 19 травня 1919 року. Цій події, коли почалися знищення понтійців турками-османами виповнюється в цьому році 100 років. Пам'ятаємо за 350 тисяч невинно вбитих дітей, жінок, чоловіків, греків- понтійців. Пам'ятаємо тих, хто був вимушений рятуватися від цього лиха в інших країнах. Через 20 років ( 1937-1938 роки) в Радянському Союзу почалася за волею не "отця всіх народів ", як він любив себе називати і як цю дурницю по сьогоднішній день повторюють деякі наші недалекі співвітчизники, а "ворога і вбивцю всіх народів" Іосифа Сталіна почалися так званні "національні операції". Серед них і "грецька" операція.
  • Запрошення на відкриття Виставки
    Культура
    Маємо честь запросити на відкриття фотодокументальної Виставки" Перетинаючи Київський Стікс " 15 травня 2019 року о 16 годині в приміщенні Київської міської ради ( 4 поверх, кулуари) . Виставка організована ГС " Київське міське товариство греків імені Костянтина Іпсіланті " спільно з Національним історико-меморіальним заповідником " Биківнянські могили", Регіональною комісією по реабілітації жертв політичних репресій м.Києва. Вона приурочена національному пам"ятному Дню в Україні - Дню пам"яті жертв політичних репресій, що відзначається в державі 19 травня 2019 року. Розповідає про долі київських греків, розстріляних у результаті проведення так званої " грецької операції" - масових репресій щодо представників грецької спільноти.